Blog

From the Blog

Nieuws

Evelien van Arkel – mime

Ik ben Evelien van Arkel, 29 jaar en iets meer dan een jaar geleden afgestudeerd op de NHL in Leeuwarden. Tijdens mijn opleiding heb ik mij ontwikkeld tot docerend theatermaker met focus op de mime. En mime is precies wat ik met veel plezier kom geven op de AJTS.

Ik vind het tof om met mime de gevoelsmatige- en zintuigelijke werelden te onderzoeken die moeilijk te vatten zijn in het rationele. Dit juist omdat zoveel van ons leven niet in het rationele valt te vatten.

Met de leerlingen zal ik mij richten op de beeldende kwaliteiten en verschillende nuances van hun lichamen in de ruimte. Deze fysieke en beeldende focus zal ze helpen nog meer spelmogelijkheden te ontdekken in alles wat ze doen en nog meer lagen in hun personages aan te brengen.

Marie Groothof – mime

Mime gaat niet over doen alsof, maar over zijn. In mijn lessen gaan we onderzoeken hoe we de mimetechniek kunnen gebruiken en in kunnen zetten in spel en het bewustzijn vergroten door steeds weer te kijken en onderzoeken wat het lichaam zegt in de beweging.

Marie Groothof (1981, Oostzaan, NL) studeerde in 2008 af aan de Mimeschool in Amsterdam. De afstudeerklas formeerde vervolgens het mimegezelschap Schwalbe. Daarnaast werkte ze in het theater onder anderen met Jakop Ahlbom, Noël Fischer, Jetse Batelaan, Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot in voorstellingen voor volwassenen en jeugd

Daphne van Ommen – spel

Ik ben Daphne en ik ben in 2011 afgestudeerd als theaterdocent aan ArtEZ Arnhem. Tijdens mijn opleiding heb ik ook veel gedanst waardoor ik me steeds meer ben gaan richten op bewegingstheater. Dit uit zich bijvoorbeeld in het maken van slapstick-scènes of in scènes die qua ruimtegebruik lijken op een dans.

In mijn lessen staan humor en spelplezier centraal. Ik zoek met mijn leerlingen graag de absurditeit van een spelsituatie op. Dat vind ik het leuke aan theater: niks is te gek. Daarnaast vind ik het belangrijk om vanuit de kern en authenticiteit van de leerlingen tot spel en beweging te komen. Plezier, je veilig voelen en juist wel gek mogen doen, staan daarbij voorop!

Sebastián Mrkvicka – spel

Van kind tot jongvolwassene heb ik de meest geweldige tijd mogen hebben op de AJTS. Voor meer dan 8 jaar lang heb ik mijn fantasie mogen verbreden op die plek, mijn liefde voor theater ontwikkeld, leren reflecteren op mezelf en anderen en vooral: plezier mogen hebben.
De AJTS heeft mij ongelofelijk veel gegeven in mijn ontwikkeling als mens en als acteur. Daarom sprong ik ook een gat in de lucht toen ik, net afgestudeerd van de toneelschool ArtEZ (2020), het telefoontje kreeg met de vraag of ik het leuk zou vinden om te doceren op de AJTS.

Ik wil de studenten hetzelfde geven als wat ik heb gekregen van de AJTS: spelplezier en spelvrijheid.
Als acteur werk ik veel vanuit een fysieke vrijheid en speelsheid in combinatie met tekst. Dit wil ik dan ook meenemen in mijn lessen. Het onderzoeken van hoe je je lichaam kan gebruiken en hoe je ermee fantasievol kan improviseren. Om vervolgens de vertaalslag te maken naar een combinatie met tekst, en onderzoek gaat doen naar personages.
Niks is te gek, op de vloer mag je losgaan en plezier hebben!

Lisa Giezen – spelles

Ik ben Lisa, een kattenvrouw, een motorrijder en een groot liefhebber van theater.

 

Theater is een kunstvorm die ik nog altijd magisch vind omdat het zo vergankelijk en kwetsbaar is. Het bestaat alleen in het moment en daarna is het verdwenen. Wat er in dat ene moment gebeurt is altijd een uiting van mensen die zoeken naar hoe je moet leven. Om naar die zoektocht te mogen kijken vind ik telkens weer prachtig en biedt mij heel veel troost.

 

Leren spelen is naar mijn idee leren uitproberen, onderzoeken hoe het is om iemand anders te zijn of juist jezelf, om de wereld vanuit een ander perspectief te bekijken. Leren theater maken is het ontdekken van wat jij wilt vertellen en hoé je dat wilt vertellen. Woorden, beweging, muziek, beeld, locatie, video: in theater zijn de vormen ontelbaar.

 

Op het AJTS geef ik lessen die gaan over theater maken en spelen, waarbij ik graag met leerlingen onderzoek, uitprobeer en flink onderuit ga.

Eline Koelmans – spelles

Toen ik 7 jaar was zag ik mijn moeder in een theatervoorstelling spelen en dacht: ‘dat wil ik ook’. Ik snapte niets van wat ze daar op de vloer aan het doen waren maar het zag er zo leuk uit. Dus ging ik op theaterles en heb er mijn werk van gemaakt. In 2015 studeerde ik namelijk af als Docerend Theatermaker aan de FHK te Tilburg. Ik wist al snel dat theater voor mij hét middel is om verhalen te vertellen en te blijven spelen. Het is voor mij een manier om samen op ontdekkingstocht te gaan en nieuwe werelden te ontdekken. Om je grenzen te verleggen en jezelf keer op keer te verassen. In mijn lessen werk ik veel vanuit de belevingswereld van de kinderen/jongeren. Hun inbreng vind ik erg belangrijk en dit levert prachtige vondsten op.

Jasmin Wijker – spelles

Mijn naam is Jasmin Wijker en in 2009 ben ik als Theaterdocent afgestudeerd aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Na mijn afstuderen heb ik 7 jaar in Tel Aviv gewoond en gewerkt en richtte daar ‘House of Connection’ op. Een ontmoetingsplaats voor ouders en hun kinderen waar ze samen activiteiten als theater en beweging konden doen. In 2016 ben ik terug verhuisd met Nino en Mira, mijn tweeling van nu 9 jaar, en sindsdien wonen we met plezier in de Staatsliedenbuurt en geef ik les op verschillende basis en middelbare scholen.

Sprookjes, mythes en verhalen vind ik leuk om als startpunt te gebruiken en in mijn les is er altijd veel muziek en beweging. Ik vind het leuk om binnen mijn les mini voorstellingsmomenten te maken en in te spelen op wat er op dat moment ontstaat. We beginnen ergens en wat het wordt is altijd een verassing!  Beïnvloed door met wie ik werk en wat de groep laat zien. Dat creatieve maakt dat het nooit het zelfde is en dat maakt het een feestje om jullie les te geven!