Taalontwikkeling door theater

Kinderen werken samen met een schrijven aan het geven van woorden aan gevoelens, handelingen en zintuigelijke ervaring van personages en maken metaforen. Al tekenend en spelend schrijven zij hun eigen verhaal.

 Primair onderwijs – Groep 1 t/m 3

“Het land dat niet bestond” In elk bos is er wel een muis die viool speelt. Of niet? Jij mag iets verzinnen. Dat noem je dus fantasie. Maak je voor mij een tekening van een land dat niet bestaat? En wie wonen daar? Hoe voelt diegene zich en hoe kan het nou dat je eerst boos bent en plotseling blij? Samen met roman en theaterschrijver Rashid Novaire bouwen we toe naar een kleine presentatie over jouw fantasie en misschien ook nog wel de muziek van een muis in een klein hoekje.

 Primair onderwijs – Groep 4 t/m 8

“Ik dacht dat er nooit iets gebeurde, tot dat” In jouw straat gebeurt nooit iets. Of wel? Misschien ben jij die jongen wel waar de vogels op de stoep niet bang voor zijn. Of zag je een keer een zwarte wagen met een kleine heks erin die graag iemand wilde laten schrikken. Of een koningin die boven jou in de flat woont omdat het paleis te klein is voor haar tranen. Je kan het zo gek niet bedenken. Of is verhalen vertellen ook heel gewoon? Samen met roman en theaterschrijver Rashid Novaire ga je werken aan de opbouw van verhalen. Personage, dialoog, metaforen. Het komt aan bod. Zo leer je dingen die goed zijn voor je taalontwikkeling. En is je buurt nooit meer hetzelfde.

De verhalen worden verzameld en door de leerlingen voorzien van illustraties. Enkele verhalen worden gepresenteerd aan de klas.

Benodigdheden: Een klaslokaal. Pennen en papier, tekenbenodigdheden. Minimaal 9 maximaal 18 kinderen. Bij grotere groepen splitsen we de klas in twee. Kosten € 55 per uur

Voortgezet Onderwijs – Voor leerlingen met een taalachterstand

“Dit is een laars en hij is paars” Deze lessen zijn speciaal ontwikkeld voor leerlingen in het voortgezet onderwijs met een taalachterstand. In de lessen taalontwikkeling vergroten wij de Nederlandse woordenschat door de leerlingen te stimuleren Nederlands te spreken en te begrijpen. Dit doen wij met behulp van charades en lichamelijke activiteiten. Wij werken vanuit het leren van onder andere kleuren en lichaamsdelen naar zinsopbouw en een groeiend begrip van de Nederlandse taal. Uiteindelijk spelen de leerlingen een verhaal uit een boek.

Benodigdheden: CD speler / Een lege en rustige ruimte (bijvoorbeeld gymzaal, lege kantine, uitgeruimd groot leslokaal). Minimaal 9 maximaal 18 kinderen. Kosten € 55 per uur

Voortgezet Onderwijs – Voor leerlingen uit het VMBO

Taalontwikkeling“Ik wist niet dat ik schrijver was”  Jongeren werken samen met een schrijven aan het geven van woorden aan gevoelens, handelingen en zintuigelijke ervaring van personages en maken metaforen. Al tekenend en spelend schrijven zij hun eigen verhaal.

Wie voelt zich wel eens kwaad of bang? Schaamt zich wel eens, of is trots? Allemaal plaatsen waar we wel eens zijn geweest. Huh? Plaatsen? Ja. Met de atlas van de verbeeldingswereld gaan we een topografische route maken van onze eigen gevoelens en die van de personages die we verzinnen. Actie. Vaart. Beeld. Dialoog. Ruimte. Perspectief. Zonder de atlas is het niets.

Ik begin bij nieuwsgierigheid en neem jullie via wraak en ongeduld mee naar nog een heel andere plek. Jongeren in Duitsland, Suriname en Stadsdeel Zuidoost gingen jullie voor. Durven jullie te verdwalen in de gevoelens van de mensen die je in een verhaal bedenkt? Met roman en theaterschrijver Rashid Novaire ga je werken aan het schrijven van fictie. Dat verbetert je taalvaardigheid en stimuleert je verbeelding. De verhalen worden verzameld en door de leerlingen voorzien van illustraties. Enkele verhalen worden gepresenteerd aan de klas.

Benodigdheden: Een klaslokaal. Pennen en papier, tekenbenodigdheden. Minimaal 9 maximaal 18 kinderen. Kosten € 55 per uur

 

Bestellen of meet informatie: info@ajts.nl