Suzanne Klomp – directeur

Toen ik in 2007 begon als speldocent zag ik met hoeveel plezier leerlingen deelnamen aan de lessen. Langzamerhand ben ik meer en meer gaan organiseren en zo heb ik Vivian Lampe mogen opvolgen als directeur. Wat een fantastische kans!

Ik hoop dat nog veel meer kinderen en jongeren de aankomende jaren kunnen genieten van de theaterlessen. Daarom zal ik mijn best doen om zo veel mogelijk te laten weten dat de AJTS er voor alle Amsterdamse kinderen en jongeren is!

Ursula Bouman – secretariaat

Als u ons kantoor belt of mailt, krijgt u waarschijnlijk contact met mij. Voordat ik in 2008 bij de AJTS kwam werken, was ik schooljuf. Het is fijn om mee te helpen deze school een fijne plek voor kinderen, ouders en medewerkers te maken. U kunt bij mij altijd terecht met uw vragen en suggesties rondom aanmelden, programma’s, (financiële ondersteuning voor) lesgeld, presentaties of leuke ideeën voor de school. Het is een genot om de leerlingen te zien uitgroeien tot stevige jongeren die zichzelf durven te laten zien!

Natalie Heevel – spel en filosofie

Sinds 2005 geef ik spelles, bewegingsles en filosofieles op de AJTS. Ik heb vier producties geregisseerd: Een Midzomernachtsdroom (2008), Ons Decamerone (2011), LARF (2013) en Corpusapparaat (2015). Foto’s en filmpjes van de voorstellingen kun je vinden op deze website. Dit seizoen regisseer ik mijn vijfde productie op de AJTS: Wonderaars (2017). Naast het regisseren van producties kun je bij mij de Werkplaats Theatermaken volgen. Lees verder

Marijn Moerman – spel en RTV

Sleutelwoorden: bewegen, denken, muziek en spelen! Ik ben Marijn. Mijn theatrale carrière is ook begonnen op de AJTS onder de bezielende leiding van Vivian. Een goede scène kon mijn week maken en een slechte kon hem breken, en ik dacht: “als theater zoveel invloed op me heeft, als ik er zo blij van kan worden maar ook zo chagrijnig, dan moet ik er maar mee door”. Lees verder

Yvette de Wilde – beweging

Ik ben afgestudeerd aan de Dansacademie Lucia Marthas als show-/musicalartieste en -docente. Daarna heb ik gespeeld in musical-/theaterprodukties als The King and I, City (Mini & Maxi), Saturday Night Fever, Mamma Mia, Winx, Fame (understudy van de hoofdrol) en Hollywood in Concert (orkest koninklijke luchtmacht en in films, soapseries (o.a. GTST) en verschillende commercials. Lees verder

Desiree van Haaren – bew en spel

Ik ben Desiree van Haaren. Ik ben klein. Zeg maar iets van 1.57 m. Altijd al geweest. Om te voorkomen dat niemand me zag staan kreeg ik praatjes. Toneelstukjes. Dansjes. Liedjes. Zingen. Heel hard zingen. Zo ben ik de Amsterdamse Theater Academie gaan doen en werd ik opgeleid tot zelfstandig uitvoerend theatermaker. Lees verder

Suzanne Klein – spel

Ik doe de Musicalwerkplaats, geef spellessen op de hoofdlocatie en in Buitenveldert en begeleid de Theatersportwedstrijd. Zolang ik me kan herinneren maak ik toneelstukjes. Bedenk ik verhalen, situaties, personages. Wil ik me verkleden, zingen, dansen. Lees verder

Puck van Dijk – filosofie

Filosofie en Theater, een combinatie om verliefd op te zijn! Ik leid mijn eigen gezelschap PLAY Productions – daar maak ik films die tegelijkertijd ook theatervoorstellingen zijn. Ook ben ik filosoof: ik leid filosofische gesprekken over kunst, ethiek, politiek en nog veel meer. Lees verder

Bram Huijten – filosofie en spel

Toen ik zelf als vijftienjarige een jeugdtheaterschool binnenstapte, wist ik niet wat ik meemaakte! Ik zag jongens en meisjes vol vuur lessen volgen en toewerken naar dat ene moment: het moment dat ze, gespannen maar vastberaden, op het toneel voor publiek stonden te spelen. Lees verder

Jelle Zijlstra – spel

Mijn naam is Jelle Zijlstra, en ik heb al mijn hele leven een grote passie voor het theater. Als kind ging ik al zelf naar een jeugdtheaterschool en speelde ik in voorstellingen en na de middelbare school besloot ik te gaan studeren voor theaterdocent en maker.  Lees verder

Jip Vuik – spel

Ik ben zelf als middelbare-scholier in 2005 begonnen op de Ajts en ik kreeg les van Natalie Heevel. Bij haar heb ik ook in de productieklas Een Midzomernachtsdroom gezeten, en later heb ik les gehad van o.a. Joyce Timmerman en Jaïr Stranders.  Lees verder

Djamila Landbrug

Djamila Landbrug (Amsterdam, 1988) volgde van haar vierde tot haar 16e danslessen: klassiek, jazz, en modern en daarnaast spellessen op de Amsterdamse Jeugdtheaterschool, Jeugdtheaterschool Zuid-Oost en Jongerentheater 020. Na de voltijd  Internationale vooropleiding ( ITS-DNA) van Theatergroep De Nieuw Amsterdam besluit ze uiteindelijk  op 18 jarige leeftijd niet naar de Dansacademie  maar naar de Toneelschool te gaan. Djamila studeert in 2010 af als actrice aan Toneelschool Utrecht (HKU). Ze liep stage  bij de Toneelmakerij en reisde naar Suriname om les te geven bij Jeugdtheaterschool On-Stage. Na haar afstuderen speelt ze als gastactrice bij Toneelgroep Amsterdam in de productie “In Ongenade” in regie van de Belgische regisseur Luk Perceval en bij Toneelschuur Producties “Wreed en Teder” in regie van Michiel de Regt. Met “Hollandse meesters” van Thabi Mooi stond ze op het Over het IJ-festival en het Grachten festival. Ze speelde de rol van Beneatha in de reprise van  Lorraine Hansberry’s Broadway klassieker  A Raisin in the Sun voor het eerst in  Nederland uitgevoerd en geproduceerd  door het jonge Well Made Productions, regie: Teunkie van der Sluis. Ze volgde naast het spelen de opleiding  Docent Beeldende Kunst aan de Willem de Kooning Academie. Momenteel  speelt Djamila  op scholen met de voorstelling “Road Trippin” van Theatergroep The Passengers en is vanaf  seizoen 2016- 2018 te zien in de voorstelling “De andere stem”  van Toneelgroep Amsterdam, geschreven en gespeeld door Ramsey Nasr in een regie van Ivo van Hove.

Djamila ontwikkelde haar passie voor lesgeven voor het eerst op haar zestiende toen ze werkzaam was in het jongerencentrum van haar moeder. Ze nam deel aan het ontwikkelen van theater projecten en was assistent docent. Deze projecten waren gericht voor jongeren die vanuit huis uit niet zo snel de mogelijkheid hadden deel te nemen aan buitenschoolse activiteiten en  toneel of muziek lessen te kunnen volgen. In het jongerencentrum van haar moeder ontstond de geboorte van de behoefte en het verlangen om les te geven. Ik vond het ook noodzakelijk: het uitwisselen, delen, aanleren van alles wat ik had geleerd gezien ik wel de mogelijkheden rijkelijk had. Ik wilde graag alle informatie die mij was wijs geworden tijdens de zovele lessen in dans en toneel die ik volgde delen met anderen. Ik geef les vanuit het plezier van het spelen en passie voor de ambacht.  Ik werk graag beeldend en fysiek.

Djamila werkt naast het spelen als theaterdocent voor o.a. TA Junior, Stadsschouwburg Amsterdam, Buitenkunst en het Caland Lyceum.

In 2018 is ze op de Nederlandse televisie te zien in drie nieuwe series!

 

Eva Zanen – film en filmacteren (VOT)

Mijn eigen theatercarrière begon ook op de amsterdamse jeugdteJAterschool. Zeven jaar volgde ik lessen en ik speelde in twee productieklassen. Ik ontdekte dat theatermaken en spelen naast een fascinerend en leuk vak ook zeker niet makkelijk is. In het theater is één plus één zelden twee; een vak waarin je nooit uitgeleerd raakt. En wie wil er nu geen vak dat altijd interessant blijft. Ik ging de opleiding Theaterdocent aan de Amsterdamse Hogeschool van de Kunsten volgen en liep in mijn derde jaar stage op de AJTS. Dit was zo’n goede ervaring dat ik na mijn afstuderen meteen als speldocent bij de school aan de slag ging. Daarnaast werkte ik als actrice en regisseur en ontdekte ik een nieuwe fascinatie naast theater: film. Ik ging regie fictie studeren aan de Nederlandse Filmacademie.

Op het moment ben ik voornamelijk werkzaam als scenarist en filmregisseur en geef ik veel les op de Filmacademie. Mijn film Hoe het zo kwam dat de Ramenlapper Hoogtevrees kreeg kan je bekijken op uitzending gemist. Ook op de AJTS geef ik tegenwoordig filmles.

Toch wil ik het theater niet helemaal loslaten. Daarom geniet ik enorm van het lesgeven op de AJTS, waar ik tegenwoordig vaste invaller ben. Ook geef ik les bij de Vooropleiding en Oriëntatie Theaterscholen bij de AJTS. Hier kan ik samen met gemotiveerde jonge talenten de mogelijkheden van het prachtige theatervak uitzoeken en verdiepen en hoop ik de liefde en fascinatie voor het vak aan hen over te dragen. In het theater mag je immers de wereld even naar je handzetten, wat is er magischer dan dat?

Lizzy Hennequin – spel

Hallo, mijn naam is Lizzy Hennequin. Mijn interesse in theater begon al op jonge leeftijd. Als kind imiteerde ik altijd alles en iedereen; mijn juf, mijn hond, mijn opa en oma en de meneer naast mij in de bus. Zo ontdekte ik andere emoties en kreeg ik een groter inlevingsvermogen.  Lees verder

Nina de la Croix – spel

Hallo! Ik ben Nina de la Croix, en ik kom dit seizoen bij jullie kleinkunstlessen geven. Ik ben niet helemaal nieuw als docente: ik heb in 2006 en 2007 lesgegeven op de AJTS, nadat ik zelf net was afgestudeerd aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie.  Lees verder

Reineke Jonker – mime

Hallo, ik ben Reineke! Dit seizoen kom ik mimeles geven op de AJTS! Toen ik 16 was deed ik een struisvogel na op een auditie voor een jongerenproductie van Toneelgroep Amsterdam. Ik werd aangenomen en vanaf dat moment heeft mijn liefde voor theater zich verder ontwikkeld.  Lees verder

Steven Joles – spel

Hallo allemaal!

Mijn naam is Steven en ik ben theaterdocent en acteur. Vorig jaar liep ik stage bij de AJTS en dit jaar ga ik samen met multitalent Jip Vuik les geven aan opleidingsklas 1 & 2 op zondag. We gaan werken aan verschillende toneelteksten en aan fysiek spelen en dat wordt gewoon harstikke leuk! Dat weet ik nu al.
Verder ben ik ook werkzaam als theaterdocent bij DONS, Jeugdtheaterschool TIJ, Muziektheater Aslan en bij Cultura Nederland.
Theater biedt een gigantisch boeiend en spannend laboratorium waar oneindig veel te onderzoeken valt over het (echte en fantasie) leven. Daarom vind ik het zo mooi dat ik mijn vak ervan heb gemaakt en dat ik dat plezier ook kan activeren bij anderen.

Lobke Band – spel

Bevlogenheid, spelkwaliteit en inspiratie zijn drie kernwaarden die ik graag met de spelers in mijn lessen opzoek. Ik ben nieuwsgierig naar de spelers en hun eigenheid en probeer zo veel mogelijk op maat te coachen om zo de individuele spelkwaliteit tot een hoger niveau te tillen.  Lees verder

Anemone Oostvriesland – spel

Theatermaken en spelen is iets wat ik al doe zolang ik mij kan herinneren. Als meisje van 12 maakte ik bijvoorbeeld toneelstukjes met kinderen uit de buurt en organiseerde ik zomerfestivals vol theater en dans op onze buurtbinnenplaats. Na zelf veel jeugdtheaterlessen te hebben gevolgd wilde ik niets liever dan van theatermaken mijn beroep maken. Inmiddels ben ik werkzaam als theaterdocent op verschillende jeugdtheaterscholen en geef ik theaterworkshops bij theatergezelschappen.  Voor mij is theatermaken en spelen, onder andere, de verbeelding aanspreken via beweging, beeld, muziek/geluid en tekst. Ik zoek in mijn lessen en in het theatermaken, binnen deze middelen, altijd naar jouw eigenheid als speler en daag je uit om te onderzoeken, uit te proberen en je eigen grenzen te verleggen op gebied van spelen, maken en denken.

Niek Dekker – spel

Ik ben Niek Dekker. Theaterdocent en theatermaker. Ik heb heel veel zin om dit jaar spelles te geven op de AJTS. Theater is iets magisch. Je kunt doen wat je wilt en maken wat er maar in je fantasie opkomt. Iets wat je samen doet, waarmee je plezier maakt en waarin je veel ontdekt.

Als kind zong ik graag, speelde ik wat kleine toneelstukjes en genoot ik van spelen en regisseren op de middelbare school. Na een jaar acteren, ben ik naar Arnhem gegaan om te studeren als theaterdocent. De afgelopen jaren heb ik met verschillende amateurgroepen voorstellingen ontwikkeld en gespeeld. Ik heb veel geschreven en les gegeven aan diverse groepen.

In mijn jonge jaren heb ik nooit echt spelles gehad. Om dat goed te maken hou ik er enorm van om met kinderen en jongeren aan de slag te gaan. Om hen de ervaring te geven, die ik zelf nooit gehad heb.

Jos Daamen – beweging

Alles is altijd in beweging, zelfs als het niet zo lijkt te zijn. Beweging brengt je op nieuwe plekken, in de wereld, in tijd en misschien ontdek je zelfs wel iets nieuws aan je eigen lichaam. Het plezier om samen te dansen, actief te communiceren en experimenteren met wat je met beweging kunt doen binnen theater, is waarom ik graag bij de AJTS doceer. Hoe kan je beweging muzikaal inzetten? Wat gebeurt er wanneer je alledaagse handelingen omzet in abstracte bewegingen? We werken in de lessen aan vertrouwen op elkaar en op jezelf, coördinatie, ritme, bewegingskwaliteiten, expressie en diverse improvisatie-tools.