Joanne Oldenbeuving – directeur vanaf 1 september 2021

Joanne Oldenbeuving is de nieuwe directeur-bestuurder van De Amsterdamse Jeugdtheaterschool. Zij volgde op 1 september Suzanne Klomp op. 

De Amsterdamse Jeugdtheaterschool geeft al ruim dertig jaar theaterlessen aan Amsterdamse kinderen van 8 tot 18 jaar, in zalen doorheen de stad en op scholen. Bekende oud-leerlingen zijn onder anderen Stefano Keizers, Ayrton Fraenk, Paulien Cornelisse en Jeroen Woe.

Oldenbeuving wil blijven investeren in samenwerkingen met andere Amsterdamse culturele instellingen én scholen, die volgens haar ‘boven alles ook een onvergetelijke ontmoetingsplek moeten zijn met een rijkdom aan verhalen, culturen en ideeën’. Ze wil ook dat de Jeugdtheaterschool er is ‘voor iedere jonge Amsterdammer die zich creatief en persoonlijk wil ontwikkelen’.

Oldenbeuving (40) was eerder directeur van VondelCS, het media en cultuurhuis van de AVROTROS en hoofd van de BNNVARA Academy. ‘Met haar kwaliteiten zal zij de oorsprong en geschiedenis van haar voorgangers meenemen naar een nieuwe tijd waarin naast oude ook nieuwe paden bewandeld gaan worden’, verwacht Yolande van der Linden, voorzitter van De raad van toezicht.

Suzanne Klomp – directeur tot 1 september 2021

Toen ik in 2007 begon als speldocent zag ik met hoeveel plezier leerlingen deelnamen aan de lessen. Langzamerhand ben ik meer en meer gaan organiseren en zo heb ik Vivian Lampe mogen opvolgen als directeur. Wat een fantastische kans!

Ik hoop dat nog veel meer kinderen en jongeren de aankomende jaren kunnen genieten van de theaterlessen. Daarom zal ik mijn best doen om zo veel mogelijk te laten weten dat de AJTS er voor alle Amsterdamse kinderen en jongeren is!

Nina Lahocsinszky – projecten en spel

Ik geef met veel plezier theaterles in de Cliffordstudio op locatie Westerpark.
Ook coördineer ik op het kantoor alle projecten die wij onder schooltijd doen.
Zoals het maken van een groep 8 voorstelling, de voorstellingen die wij tijdens de kinderboekenweek op scholen doen en theaterlessen onder schooltijd. Ik begeleid docenten bij hun lesplannen en ben vaak bij presentaties achter
de schermen in de weer om alles goed te laten verlopen. U bent me vast wel eens tegengekomen. 

Voor mij staat spelplezier voorop. Met elke groep doe ik weer iets anders en ik probeer de leerlingen altijd een stap vooruit te krijgen. Hoe groot of hoe klein die stap ook is.
Je tijdens de les even helemaal kunnen uitleven in een personage of improvisatie of op muziek is het leukste dat er is. En als bij leerlingen de spelmotor aangaat dan is dat een geweldig
moment om getuige van te zijn.

Evelien van Arkel – mime

Ik ben Evelien van Arkel, 29 jaar en iets meer dan een jaar geleden afgestudeerd op de NHL in Leeuwarden. Tijdens mijn opleiding heb ik mij ontwikkeld tot docerend theatermaker met focus op de mime. En mime is precies wat ik met veel plezier kom geven op de AJTS.

Ik vind het tof om met mime de gevoelsmatige- en zintuigelijke werelden te onderzoeken die moeilijk te vatten zijn in het rationele. Dit juist omdat zoveel van ons leven niet in het rationele valt te vatten.

Met de leerlingen zal ik mij richten op de beeldende kwaliteiten en verschillende nuances van hun lichamen in de ruimte. Deze fysieke en beeldende focus zal ze helpen nog meer spelmogelijkheden te ontdekken in alles wat ze doen en nog meer lagen in hun personages aan te brengen.

Marie Groothof – mime

Mime gaat niet over doen alsof, maar over zijn. In mijn lessen gaan we onderzoeken hoe we de mimetechniek kunnen gebruiken en in kunnen zetten in spel en het bewustzijn vergroten door steeds weer te kijken en onderzoeken wat het lichaam zegt in de beweging.

Marie Groothof (1981, Oostzaan, NL) studeerde in 2008 af aan de Mimeschool in Amsterdam. De afstudeerklas formeerde vervolgens het mimegezelschap Schwalbe. Daarnaast werkte ze in het theater onder anderen met Jakop Ahlbom, Noël Fischer, Jetse Batelaan, Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot in voorstellingen voor volwassenen en jeugd

Daphne van Ommen – spel

Ik ben Daphne en ik ben in 2011 afgestudeerd als theaterdocent aan ArtEZ Arnhem. Tijdens mijn opleiding heb ik ook veel gedanst waardoor ik me steeds meer ben gaan richten op bewegingstheater. Dit uit zich bijvoorbeeld in het maken van slapstick-scènes of in scènes die qua ruimtegebruik lijken op een dans.

In mijn lessen staan humor en spelplezier centraal. Ik zoek met mijn leerlingen graag de absurditeit van een spelsituatie op. Dat vind ik het leuke aan theater: niks is te gek. Daarnaast vind ik het belangrijk om vanuit de kern en authenticiteit van de leerlingen tot spel en beweging te komen. Plezier, je veilig voelen en juist wel gek mogen doen, staan daarbij voorop!